Rzucanie palenia w ciąży – sprawdź, jak sobie pomóc

Funkcjonowanie przyszłej mamy powinno zmienić się w momencie, gdy dowiaduje się o ciąży. Żywienie musi być racjonalne zaplanowane, warto dbać również o sen i odpoczynek, a także bezpieczną aktywność fizyczną. Krótko mówiąc, przyszła mama powinna dbać o siebie oraz swoje dziecko. Kobieta w ciąży powinna także porzucić używki. Nie ma tutaj miejsca na spożywanie alkoholu czy palenie papierosów. Jeśli jesteś uzależniona od nikotyny, a oczekujesz dziecka, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie. Dowiesz się jak rzucić palenie w czasie ciąży.

Rzucanie palenia w ciąży

Jeszcze kilkanaście lat temu, można było spotkać się z opinią, że rzucanie palenia to zbyt duży szok dla organizmu i nie powinno robić się tego w ciąży. Dzisiaj niestety wciąż wiele przyszłych mam wierzy w ten szkodliwy mit. Jeśli dowiedziałaś się, że będziesz miała dziecko, powinnaś natychmiast rzucić palenie. Chociaż będzie to trudny proces, być może zdarzą się również potknięcia, dla dobra maleństwa oraz własnego zdrowia, warto podjąć ten wysiłek.
Najlepszy czas na rzucenie palenia, to kilkanaście miesięcy przed planowanym zajściem w ciąże. Jeśli jednak nie było na to szans, należy porzucić nałóg wówczas, gdy ciąża jest potwierdzona. Aby rzucić palenie, wiele osób sięga po nikotynowe terapie zastępcze. Dostępne są plastry, gumy, tabletki czy inhalatory nikotynowe. Musisz jednak wiedzieć, że nie są to środki przeznaczone dla kobiet w ciąży.

Jak więc rzucić palenie? W tej sytuacji musi zadziałać Twoja silna wola. Oto kilka sposobów, które mogą okazać się pomocne:

  1.  Zdobądź informacje – wiesz, jak negatywnie palenie wpływa na zdrowie człowieka i rozwijający się płód? Jeśli masz szczątkowe informacje, warto nieco wzbogacić swoją wiedzę. Być może właśnie dzięki temu uda Ci się pokonać chęć sięgnięcia po papierosa w ciąży.
  2. Zadbaj o przekąski – w trakcie rzucania palenia, możesz próbować zająć czymś myśli i sięgać po przekąski. Jeśli okaże się to pomocne, warto to robić. Pamiętaj jednak, że zdrowe żywienie jest bardzo ważne. Jeśli więc stawiasz na przekąski, wybieraj zdrowe opcje. Warzywa pokrojone w słupki lub suszone owoce w małych ilościach to zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż tabliczka mlecznej czekolady czy sklepowy batonik.
  3. Zrób coś dla siebie – czas rzucania palenia jest bardzo trudny. Wówczas Twój nastrój na pewno nie będzie pozytywny. Aby zmniejszyć stres i odciągnąć myśli od papierosa, warto zrobić dla siebie coś dobrego. Przeczytaj dobrą książkę, obejrzysz ulubiony film, wybierz się do teatru – możliwości jest wiele.