Czy warto hodować kiełki?

Kiełki należą do grupy produktów spożywczych o wysokiej wartości odżywczej, czyli do tzw. superfoods. Jest to możliwe dzięki unikalnemu składowi kiełek, do którego zalicza się witaminy, składniki mineralne, przeciwutleniacze oraz inne cenne związki.

Skąd pomysł na kiełki?

Kiełki pomimo obecnie rosnącej popularności, nie są pomysłem z ostatnich lat. Kiełki nasion w żywieniu oraz w medycynie były wykorzystywane już na Dalekim Wschodzie od ponad 5000 lat. W Europie kiełki pojawiły się dopiero w XVIII wieku i były traktowane, jako lekarstwo na szkorbut w czasie wielomiesięcznych rejsów. Obecnie kiełki są traktowane, jako źródło wielu cennych składników odżywczych.

Jak zdobyć kiełki?

Można kupić gotowe kiełki w sklepach lub wyhodować je samodzielnie w domu. Do produkcji kiełków wykorzystywane są zwykle nasiona roślin strączkowych oraz niektóre gatunki zbóż. Kiełki można wyhodować z nasion:

  • lucerny,
  • brokuła,
  • buraka,
  • fasoli mung,
  • pszenicy,
  • owsa,
  • prosa,
  • rzeżuchy (pieprznicy siewnej),
  • rzodkiewki,
  • słonecznika,
  • soczewicy i soi.

Samodzielne hodowanie kiełków jest zalecane z uwagi na pozytywny wpływ na zdrowie oraz różnorodność nowych smaków, a także niskie koszty. Hodowla kiełek wymaga tylko zakupu odpowiednich do kiełkowania nasion (które nie były poddane żadnej obróbce chemicznej). Nasiona należy najpierw przepłukać, w celu pozbycia się zanieczyszczeń. Następnie nasiona pozostawić w naczyniu z wodą od 4 do 12 godzin, aby napęczniały. Po upływie czasu trzeba ponownie przepłukać nasiona i włożyć do naczynia do kiełkowania (może to być także zwykły słoik, wtedy należy przepłukiwać regularnie kiełki). Kiełki powinny być przetrzymywane w półmroku w temperaturze około 18-21 °C. W zależności od gatunki kiełków hodowla zajmuje od 2 do 5 dni.

Czego dostarczają kiełki?

Kiełki to superfoods, czyli żywność bardzo wysokiej wartości odżywczej. Kiełki są źródłem białka, błonnika czy niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Jako skoncentrowane źródło witamin dostarczają źródłem witamin. W zależności od rodzaju zawierają one w różnych proporcjach witaminy A, C, E oraz witaminy z grupy B, w tym kwas foliowy. Dodatkowo zawierają mikro i makro elementy jak potas, wapń, fosfor, żelazo, miedź, cynk, magnez, a nawet selen i mangan. Dodatkowo zawierają mniejsze ilości związków wywołujących wzdęcia w porównaniu do suchych nasion.

Jak wykorzystać kiełki?

Kiełki można użyć jako dodatek do surówek, sałatek i zup. Można zjadać je z twarożkiem, z kanapkami czy dodawać do koktajli.